maska ochronna 3M

Odnowienie powłoki lakierniczej w 15-letnim samochodzie. O czym należy pamiętać?

Samochód w zależności od tego, jak się o niego dba może być w różnym stanie po 15-latach eksploatacji. Możemy mieć do czynienia z samochodem „zdrapką”, gdzie nie tylko widoczne są ślady startej powłoki lakierniczej, ale również ogniska rdzy. Równie dobrze samochód w tym wieku może mieć jedynie niewielkie ryski, jeśli powłoka była w międzyczasie odświeżana lub zabezpieczana. W dzisiejszym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat odnawiania powłoki lakierniczej w 15-letnim samochodzie.

Najpierw gruntownie umyj samochód

maska ochronna 3M

Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy na samym początku należy samochód gruntownie umyć. Tutaj sprawdzi się szampon samochodowy, ale trzeba pamiętać, że na własnym placu można myć auto tylko wtedy, gdy zanieczyszczenia będą wpływać bezpośrednio do kanalizacji i nie będą wnikać do gruntu. Po umyciu samochodu czy to we własnym zakresie, czy też na myjni ręcznej z myjką wysokociśnieniową należy sprawdzić, czy nie zostały na karoserii uporczywe zabrudzenia. Warto pamiętać, by umyć także podwozie samochodu, które jest najbardziej narażone na zabrudzenia. Tutaj trzeba zastosować wspomnianą myjkę wysokociśnieniową, a także aktywną pianę. Oczywiście pobieżne mycie nie jest dokładne i w celu dodatkowego zabezpieczenia, trzeba skorzystać z kanału lub podnośnika. Karoserię należy wysuszyć przy użyciu ręcznika z mikrowłókna, który nie pozostawi na powierzchni rys. W ten sposób można uniknąć tzw. hologramów.

Rdza na karoserii – zdzieramy do gołej blachy, nakładamy podkład, szpachlę i lakierujemy od podstaw

W przypadku samochodu, który ma większe ogniska rdzy, może być konieczne zdzieranie lakieru do gołej blachy. Kolejnym etapem jest nakładanie podkładu, który zwiększy przyczepność szpachli wypełniające ubytki blachy. Po nałożeniu szpachli i wyrównaniu powierzchni. Można ją odtłuścić, a następnie zabrać się za lakierowanie. Między powierzchnię lakieru a szpachlę nakłada się jeszcze podkład, który zwiększa przyczepność. Całość karoserii lakieruje się dwukrotnie lub trzykrotnie, a następnie nakłada się warstwę lakieru bezbarwnego. Oczywiście przy tak rozległej pracy trzeba już posiadać odpowiednie doświadczenie. Niezbędne będą także środki ochrony osobistej nie tylko okulary, ale i maska ochronna 3m. Będzie chronić przed pyłem, a także szkodliwymi substancjami lotnymi zawartymi w podkładach i lakierach.

Rysy na karoserii – przy małych może wystarczyć lakier zaprawkowy, a przy większych warto zastosować lakierowanie i cieniowanie

Może być tak, że samochód wcale nie jest w złym stanie i nie trzeba zdzierać warstw lakieru papierem ściernym. Na niewielkie ubytki może wystarczyć lakier zaprawkowy. W jego przypadku trzeba pamiętać także o wcześniejszym umyciu i odtłuszczeniu powierzchni, ale użytkowanie jest proste i poradzi sobie z tym każdy. W przypadku większych rys na dużym fragmencie karoserii np. masce czy drzwiach może być konieczne polakierowanie całego elementu. W takim przypadku poza lakierem warto zastosować lakier do cieniowania, który sprawi, że dana część nie będzie się wyróżniać na tle innych bardziej intensywną barwą, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Także w tym przypadku trzeba się zabezpieczyć i założyć maskę ochronną 3m.

Pamiętaj o odnowieniu również podwozia, które na pewno będzie w nie najlepszym stanie

Najbardziej na rdzewienie narażone jest podwozie. Jeśli chcesz je samodzielnie zregenerować musisz dysponować podnośnikiem lub kanałem. Konieczne będzie najpierw oczyszczenie podwozia, o którym już wspominaliśmy, a następnie usunięcie rdzy drucianą szczotką. Później trzeba zabezpieczyć elementy, do których nie może dostać się środek zabezpieczający przed rdzewieniem. Warto zastosować neutralizator rdzy, który jednocześnie tworzy powłokę zabezpieczającą przed kolejnymi ogniskami korozji.

Oczywiście odnowieniu mogą podlegać także niewielkie fragmenty jak zderzaki, czy błotniki, a także felgi samochodowe. Tutaj także należy zastosować dedykowane lakiery do tworzyw sztucznych lub metalu, jeśli mamy do czynienia z felgami aluminiowymi. Po wszystkich pracach samochód przynajmniej z zewnątrz może prezentować się świetnie. Pamiętaj, by po lakierowaniu zdecydować się na woskowanie albo nałożyć powłokę ceramiczną u lakiernika i zwiększyć trwałość naprawy karoserii.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij